Siden juli i 2003 har jeg været QRV med hjemmebygget transverter på 70Mhz, der er bygget antenner i alle størrelser. Den første transverter er nu gået på pension efter en bedre konstrution har set dagens lys på mit værksted. Jeg har mulighed for både vertical og horisontal antenne som det eneste bånd i min mast.

I 1993 byggede jeg ny antenner til mit 50Mhz system og da det stod færdigt med et positivt godt resultat syntes jeg det kunne være spændende at scale denne antenne til 70Mhz . På dette tidspunkt var der godt nok ikke adgang til 70Mhz men man kunne jo prøve at køre en krydsbåndsforbindelse 70/50Mhz . Jeg havde tidligere prøvet at lytte på båndet på en dipol med min hjemme byggede konverter og enkelte gange hørt signaler på båndet i form af Beacons og OIRT FM radio fra Østlandene .
Antennen blev lavet efter de mål som computeren fortalte og sat op uden yderligere afstemning da jeg på daværende tidspunkt ikke havde adgang til det nødvendige måle udstyr eller havde sender der virkede på denne frekvens .
I 2003 havde vi en storm Sankt Hans Aften her på Lolland og mit antenne forsøg på taget med 70Mhz 5element og 144Mhz 8element blev så medtaget af et nær stående træ at det skulle renoveres . Nu var så spørgsmålet om vi fik lov til at køre på 70Mhz og da dette spørgsmål endnu ikke var besvaret blev antennen på jorden . Jeg henvendte mig til OZ7IS Ivan om han havde hørt nogen nyheder vedr dette , specielt denne samtale satte skub i mig for at få systemet op igen . Ivans udmelding var at der var vist noget under opsejling . Ved min tur på VHF-fieldday i 2003 fik jeg telefonisk information om at det kun var spørgsmålet om hvornår jeg fik sendt min ansøgning til ITST og deres ekspeditionstid før jeg ville være QRV på 70Mhz . Så der blev arbejdet på sagen selv under fielddagen . Men en converter uden sender ???? , der blev bygget på højtryk og snart var der en sendermixer med filter og driver samt 300mW . Nu skulle der så findes et PA-trin her blev et gammelt AP 600 Pa trin med QQE06/40 ombygget og der var fine 25Watt ud til en 5element Yagi . Man ak den stod jo på jorden , antennemast i taget var jo skæv . Midlt. mast blev skaffet og antenne kom op , fejl afstemming denne lå på 70,8Mhz her havde vi ingen ting at gøre så der gik en hel weekend med at afstemme antennen så denne var i resonans det rigtige sted 70,1Mhz med godt SWR .
Nu var der kun et problem , sendertilladelse fra ITST hvor blev den af ?? den 18-7-2003 ringede OZ7IS og spurgte om jeg havde fået antennen op hvilket var tilfældet , prøv at lytte på 70,021Mhz , her hørtes et signal med langsom gående QSB med mellem 539 og 579 morse OZ7IGY det første signal i Danmark på 70Mhz .
Dagen efter var der så også bonus til mig og jeg kunne køre mine første kontakter på 70Mhz . Der er siden hen efterbygget flere af disse antenner som viser sig let at efterbygge og hvis man har nogle aflagte Triax-antenner kan der anvendes kabelhus og elementbeslag fra disse antenner . Her på Øen er antennen efterbygget af OZ3ZW som har meget fornøjelse af den , OZ2SYV har også lavet en . I denne års VHF/UHF fielddag havde man mulighed for at arbejde på 70Mhz derfor er der bygget exemplarer til denne test . Den nye Ringsted afdeling fik en jeg byggede som nu sidder hos OZ2PBS . Jeg byggede en som vi arbejde med hos OZ1ALS og denne har siden hjemkomst fra testen fået en søster og sidder nu på mit tag stakket over hinanden .
Antennen har typisk 8,4dBdipol i gain et F/B på 24dB samt da den er udført med Hairpind match er den ret smal båndet . Antennen er i bom lavet i 18X24 aluminium med 12mm elementer . På tegning (kik under fotos ) ses de mål som de sidste 2 antenner er lavet efter og når man nu laver antenner så skal elementer dæmpes for svinninger . Dette er gjort med flaglinie som er trukket ind i elementerne og disse er siden lukket med silicone uden eddike . ( fås i Silvan ). Bommen lukkes også i enderne , kabel huset kan udføres med et gammelt Triax kabel hus eller som den jeg har brugt en gammel Varnæs antennehus .

Antennen er beregnet til ca 30ohm men for at få den til at blive 200ohm er den forkortet herved bliver antennen kapasitiv og denne kapasitivitet ulignes med Hairpind som udgør en selvinduktion . Nu kan den balancerede antenne tilpasses et 50ohms kabel med en 4:1 Balun . Laves den i RG58,RG213,RG214 er længden fra skærmkant til skærmkant 141 centimeter .
Hairpind er på de sidste antenner der er lavet udført af kobbertråd som stammer fra inderleder af H-100 kabel , jeg havde en del i garagen som ikke blev brugt .
Stackningen af 2 antenner er der regnet en del på , men med 2,9meter fås en god gevinst med pæne sideloopes . Afstanden er jo ikke stor så den kan de fleste jo nok opnå hvis man vil . Som sammen kobling af antenner er der lavet en combiner efter gammel opskrift . Denne er udført i 25X25 messing med 1mm gods og en inderleder på 13,9mm N-stik er her loddet på selve messingrøret så der er ikke stikker skruer ind i combineren . Den er herefter lukket med firkant plast prop og behandlet med klar plast lak på spraydåse . Længden af midterleder er 106,3cm , denne holdes centeret med 3stk Teflonringe som er nænsomt tilpasset 13,9mm og inder diameter på 25X25 Røret som i øvrigt er 110cm langt .
Sammenkoblingen sker så med 2 længder i samme længde med N-stik mellem antenne og kombiner . Pt bruger jeg RG214 et rigtigt godt kabel til disse frekvenser . Afstand fra combiner til min sender er 12m , så dæmpningen er minimal hvilket også er nødvendig når vi jo kun må sende med 25Watt.
Jeg håber at mål og ide kan bruges til nogle gode oplevelser på 70Mhz . Jeg kan fortælle at jeg i september 2004 kørte G4ASR på tropo ODX 1016Km. med 25Watt..
En særlig tak til OZ6OL for beregning af antenne , samt til OZ2SYV og OZ3ZW ved op og nedtagning af antenner samt OZ2AGH for speciel komponenter til kombiner .

Alternativ antennesystem til denne er nok DK7ZBs 28ohm antenner , jeg har lavet en 3 element til vertical brug med meget fine resultater . Se hjemmeside

http://www.qsl.net/dk7zb/4m/70mhz-yagis.htm 

for design .

Sidste nyt 2006 November

Antennen som her bekrevet er nu bygget flere gange og i JO54TU er de 2 som var stacked ændret til 1stk i 16M på masten. Den anden er på besøg hos OZ1BNN. Desuden er der lavet en tidligere til OZ2PBS og netop her i november kommer no 7 til OZ1MG i Tune. Ud af de 7 antenner der er fremstillet er de 6 aktive. OZ1MG OZ1BNN OZ2LD OZ2SYV OZ2PBS OZ3ZW. Alle aktive folk på 4M SSB/CW

Nyt 2011
 Siden bygning af 5elem antennen også kaldet Søster antenne, har jeg bygget 6elem DK7ZB til /P hvilket OZ3ZW og jeg har benyttet et par gange. Desuden er der bygget kopi af 3elem DK7ZB til OZ8SL og DJ6AM som benytter den som OZ7AMA ved Marielyst.

OZ2LD